Kipjes, tuinieren en tompouce gebrek

13 mei 2017 - Soroti, Oeganda

Allereerst maar even een oprechte sorry voor het geval iemand met smart op knooiverhalen uit Uganda zat te wachten.... Bij deze het goedmakertje in de vorm van een trilogie!

We hebben alweer behoorlijk wat gezien, gedaan en beleefd de afgelopen weken. Als ik me verveeld had was deze blog natuurlijk al drie keer online geweest.

Laten we beginnen bij het begin. Na een supergave week in Agule moest het natuurlijk gebeuren... Alle interviews intypen en coderen. Drie dagen van deze week hebben we zitten typen. Niet al het werk kan leuk zijn en de informatie is natuurlijk wel interessant, maar dat typen is echt wel even een zure (sinaas)appel waar je doorheen moet.

Tussendoor hebben we een kippen seminar meegemaakt. Heel grappig om te zien hoe een nederlands bedrijf zich hier presenteerd op een nog ontwikkelende markt. Veel geleerd en we zullen zien wat we ervan kunnen gebruiken.

Voor het tweede dorp moesten we op zoek naar nieuwe tolken omdat ze daar geen ateso spreken maar kumaam. Heel verwarrend voor ons omdat we nog bezig zijn met ateso leren. Best moeilijk om geschikte mensen te vinden die ook nog de tijd hebben om mee te gaan. Uiteindelijk hebben we Sara de vrouw van onze andere tolk Sam gevraagd en iemand uit de kerk genaamd Moses.

Koningsdag was een beetje karig zonder oranje tompoucen... We moesten het doen met een stroopwafel, maar voelden ons best een beetje thuis!
Op koningsdag als echte bikkels gewoon doorgewerkt en dus een interview gehad bij PAG. Interessant om bepaalde dingen waar je over geleerd hebt op school in het echt tegen te komen.

De volgende dag moesten we erg vroeg op omdat we om vijf uur weg zouden rijden richting Mbale. Er stond een volgend interview op de planning. Op bezoek bij Kufan organic farm. Deze boerderij word gerunt door een ugandees-nederlands stel. We hadden de verwachting dat zij wel interessante dingen te vertellen zouden hebben. Nou dat was zo! We hebben genoten omdat het niet alleen heel informatief was maar ook erg gezellig.

We gingen vanuit Mbale naar Ng'oyo met de grote bus. Daar ging een prachtige verzameling van lokale typetjes, heel veel handelswaar en twee hollandse studenten in. Puur genieten van alle mensen die we zagen en alle natuur die onderweg voorbij kwam. Het landschap veranderde langzaam naar heel vlak met mooie bergen in de verte. Maarten zag zelfs bergen die hij vanuit Kenia ook gezien had.

Bij Kufan hebben we geholpen met rijst inpakken en ondertussen vanalles gehoord en gezien over hoe een bedrijf als dat functioneerd en welke invloed dat heeft op de community.

Ook veel gehoord over problemen die je tegen kunt komen, over welke ngo's hier werken, hoe sommige dingen niet echt effectief/efficiënt zijn en waarom 'business as mission' op lange termijn vaak beter werkt.

Omdat we een nachtje bleven hebben we ook de tijd gehad om even lekker te genieten van de leuke mix tussen nederlandse en oegandese cultuur binnen het gezin. Ook qua taal was het een aangenaam rommeltje. We hebben pinda's en sesamzaad geplant, zijn goed verkleurd/verbrand, hebben spelletjes gedaan en er zijn haren gevlochten (....hehehe... Eindelijk twee slachtoffers gevonden voor mijn gefröbel).

Vrijdagavond heeft het zo hard geregend dat we de volgende dag niet naar huis konden omdat de wegen zo slecht waren. Dat werd dus nog een nachtje logeren. Gezellig filmavondje gebouwd en de tijd genomen om een stukje te wandelen. Wat genieten was dat! Maarten is een aloë vera plant rijker en ik werd helemaal gelukkig toen we moringa bomen zagen. Zelfs wat zaden meegekregen dus als het lukt heb ik een boom in de woonkamer staan over een aantal jaar!

1. Erika:
    15 mei 2017
    Leuk om weer wat te lezen! Toevallig de mount Elgon gezien? Heel veel plezier nog de komende tijd en succes met alle interviews!