Frisse blik en prachtig (voor)uitzicht!

27 mei 2017 - Mbale, Oeganda

Onze analyse is af....! Best een behoorlijk groot documentje geworden. Mooi om alles bij elkaar te zien en een overzicht te krijgen van wat we allemaal al ontdekt hebben. Bouke kwam deze week over vanuit Nederland om een frisse blik te werpen op wat we tot nu toe gedaan hebben en ons te helpen met het starten van de laatste fase: het ontwerpen van een manier waarop de weduwen en weduwnaren geholpen kunnen worden.

Uit al die gesprekken kwamen de nodige ideeën en verbeterpunten rollen. Dus we kunnen weer aan de slag. Het was best een druk weekje door de combinatie van veel denkwerk en ook behoorlijk wat bezoekjes aan projecten en bedrijven in de omgeving. Heel inspirerend!

Onder andere een zonnebloemolie pers, bijenhouderij, boomkwekerij, viskweekvijver en de Jenga projects in Mbale bezocht. Dat laatste was niet alleen erg interessant, maar ook enorm mooi! Het geitenproject van Jenga is bovenop een berg dus met de range rover naar boven gegaan.

Prachtig uitzicht over de vallei! Het rijden was nog een beetje een uitdaging vanwege de keien en kuilen. De chauffeur wist gelukkig wat hij deed en we kwamen veilig boven aan. Daar hebben we een prachtig wandelingetje gemaakt om bij het project te komen. Niet uit te leggen hoe mooi!

Er waren behoorlijk wat koeien met nederlandse genen onderweg. Lokaal gekruist met frysians volgens de uitleg.

Een boeiende uitleg gehad over de projecten en hun effect op de bevolking. Ondertussen een aantal foto's gemaakt. Die staan ook in de map met foto's. Dus geniet!

Toen we boven waren viel er een kort plensbuitje. Dat was genoeg om de terugweg glibberig te maken. De auto zat vast en er moest gegraven worden. Uiteindelijk veilig maar wat extra modderspetters rijker beneden gekomen.

Ik moest mijn visum even verlengen wat vrij vlot ging gelukkig. Was wel een beetje beschamend om met mijn modderschoenen en bevlekte kleding tussen die nette opgedofte andere mensen te zitten, maar ik kreeg m'n stempel dus was allang blij!

Heel veel mooie ideeën voor Agule en Lale. Dat gaan we lekker uitzoeken! Maar eerst... Gaan we genieten! Even weer nieuwe energie krijgen voor het laatste stukje. We hebben vandaag niet de rots bij Soroti beklommen zoals we dachten maar we hebben een safari voor te bereiden. We vertrekken maandag en komen woensdag terug. Spannend!

Bouke hoopt vanuit het Noorden terug te komen reizen om ook met ons mee te komen voor safari in Murchison Park voordat hij terug vliegt naar Nederland. Hopelijk zien we veel mooie dieren en natuur. De watervallen kunnen zich niet verstoppen dus dat gaat in elk geval lukken!

Geniet van het lekkere weer in Nederland!

1. Albert en marian:
    20 juni 2017
    geniet van de laatste dagen ! en dan... kruudmoes van oma mmmmmmmmmm
    groet albert en marian