Analyse schrijven en dromen in Agule

27 mei 2017 - Soroti, Oeganda

Vorige week was een kantoor week. We hebben veel thuis en in town zitten typen. Alle informatie uitwerken en een analyse maken. Interessant om te zien dat we toch echt wel behoorlijk wat informatie bij elkaar gekregen hebben over deze dorpen in een relatief korte tijd.

Daar hebben we een rich picture van gemaakt voor één van de dorpen. Dat is een soort mindmap met plaatjes. Geeft een visueel overzicht van hoe alles elkaar beïnvloed. Daarom is het ook geschikt voor mensen die niet kunnen lezen en schrijven.

We hebben toen een dreammeeting voorbereid waarin we fijn creatief aan de slag konden. De bedoeling was dat de mensen een dream map maakten. Dit is een getekent plan voor de toekomst. Veel mensen zijn niet gewend om over hun toekomst op lange termijn na te denken en voelen zich vaak ontmoedigd omdat ze niet zien hoe ze hun dromen waar kunnen maken. Daarom beginnen ze er vaak ook maar niet eens aan. Met een dream map breken ze die droom op in kleine stapjes waardoor het overzichtelijker word en ze al kleine dingen zelf kunnen doen. Misschien halen ze hun uiteindelijke doel niet maar ze zijn dan toch een stapje dichterbij en beter af dan ze waren. We merken dat we in Nederland ook al gauw een compliment (of eer) krijgen als we het geprobeerd hebben. Het niet geschoten is altijd mis idee.

Alles in deze cultuur draait heel erg om eer en schaamte dus het benadrukken dat het al goed is als je wat probeert of halverwege komt inspireert mensen.

De meeting was heel inspirerend maar leverde voor ons toch iets minder relevante data op dan we verwacht hadden. Wat eruit kwam was wel interessant en we kunnen het wel gebruiken tijdens de brainstorm over welke projecten we zouden kunnen opzetten. Zaterdag hebben we de komst van Bouke voorbereid.

Tijdens het typen waren we af en toe een beetje gaar. Dat leverde best goede ideeën op. We bedachten dat we alle ingrediënten hebben voor banaanpannekoekjes! Hop, in de pauze even banaan gescoord op de hoek van de markt en na wat zoeken vonden we ook kaneel achterin een supermarkt van een Indiër!

We hebben ervan genoten en mensen hier op een idee gebracht. Wat ik interessant vond omdat ik er vanuit ging dat mensen dit ook wel zouden maken. Ze hebben hier zoveel verschillende manieren waarop ze banaan eten dat ik dacht dat dit ook wel bekend was. Maar nee dus...

Verder bestelde ik van de week ice tea. Resultaat was een glas met ijs klontjes waarna ik maar gevraagd heb om thee en dat gemixt heb tot iced tea in plaats van ice tea.

Een heel gemiddelde werk week dus!

1. Oom David en tante Diny:
    29 mei 2017
    Geweldig leuk om al jouw wederwaardigheden te lezen/volgen! Bedankt hiervoor en succes gewenst in alle studie/werkzaamheden